Vest haken zonder patroon

Ik haakte twee vesten, zonder patroon. Het eerste vest maakte ik van scheepjes merino soft. Ik kocht het al vorige winter maar het raakte niet af. Ik startte daarom een paar weken terug gewoon opnieuw en het was vrij simpel en ging ook snel. Dit is het resultaat van het eerste vest:In deze blog laat ik zien hoe je zelf een vest kan haken zonder patroon.

Ik koos bij Caro’s atelier voor Drops Cloud in een prachtige petrol kleur.

Ik zette een ketting van lossen op naar de breedte van de onderrand van het vest. Toen heb ik halve stokjes gehaakt tot ik ongeveer ter hoogte van de oksel uitkwam. Daar ben ik gaan splitsen in 3 delen, twee voorpanden en een rugpand. De voorpanden heb ik dicht geklapt over het rugdeel.De boven schoudernaden heb ik aan elkaar gehaakt. Zo ontstaan er aan de bovenzijkanten twee openingen waaraan ik de mouwen heb gehaakt.Voor de mouwen heb ik iedere toer een steek geminderd totdat de mouw de gewenste lengte en breedte had.  Het mouwboordje haakte ik met de granietsteek.

Toen ben ik onderaan het vest reliefstokjes gaan haken voor een boord.Hierna heb ik stokjes gehaakt helemaal rondom de zijpanden en het stukje bovenaan de rug. Zo krijg je een rand rondom.En toen was het vest klaar! Het is heerlijk zacht en ondanks dat het best een dik vest is geworden is het niet te warm. Ik heb ongeveer 12 bollen cloud gebruikt. 

(Bij het eerste vest van merino wol heb ik helemaal rondom de granietsteek gehaakt dus zowel de voorpanden als de boord onderaan)

Advertenties

2 gedachten over “Vest haken zonder patroon

  1. Pingback: Meisjesvest | Crearies