Zomerjasje

Vorig jaar had Fien een zomerjasje van Vroom en Dreesman met een mooie snit, wat aansluitend aan de bovenkant en wijd uitlopend van onderen. Het stond haar zo leuk! Dit jaar gezocht naar hetzelfde model maar ik kon het niet meer vinden. Op internet gekeken naar een leuk patroon voor een meisjesjas. Helaas niet gevonden.

Wel kwam ik de Roos 5006 tegen, maar die bleek niet meer verkocht te worden. Gelukkig kon ik het patroon via marktplaats kopen, weliswaar tot maat 104, maar dat kan ik vast wel zelf vergroten. Er ligt al een stofje te wachten voor die jas, dus madammetje krijgt er twee deze zomer!

Ik besloot daarom zelf een patroon te maken van het jasje. Ik heb met patroon papier en een meetlint alle onderdelen gemeten en getekend. Daarvan maakte ik een proefmodelletje en de foutjes die ik daarin tegen kwam heb ik aangepast.

Ik heb de voering gemaakt van een stof met een print. Bij de hals, de capuchon en de mouwen is de voering zichtbaar. Ik zal nog een kleine applicatie of versiering doen op de borst, iets met een roosje of een strikje. Daar moet ik nog even mee aan de slag.

Ik had ook nog een tegenvaller, de jas was bijna klaar, ik hoefde echt nog wat laatste dingetjes toen de naald van mijn naaimachine brak, op de onderplaat sloeg en er kortsluiting in het lampje kwam. Opeens rook ik een brandlucht.. oei.. Ik heb de naaimachine weg gebracht naar Joh. Piet in Uithoorn. Wat een super service zeg! (Mijn lockmachine heb ik daar gekocht.) Binnen 2 dagen was hij gemaakt, een servicebeurt gehad en na betaling bracht de verkoper zelfs mijn naaimachine naar de auto. Gelukkig vielen de kosten ook mee.

Dit is het uiteindelijke resultaat. Fien moest even wennen dat het een blauwe jas is. ‘Blauw is voor jongens’. Maar na wat lovende opmerkingen hier en daar kon ze daarover heen stappen.
Ik ben apetrots, hij is mooi gelukt en hij staat haar super!

zomerjasje2013 versie 2

2 gedachten over “Zomerjasje

Geef een reactie

